لثانهما حقق يمينا وسهلن بمد اتى والقصر فى الباب حللا
ءامنتم اخبر طب وانك لانت اذ اان كان فد واسال مع اذهبتم اذ حلا
واخبر فى الاولى ان تكرر اذ سوى اذا وقعت مع اول الذبح فاسلا
وفى الثان اخبر حط سوى العنكب اعكسا وفى النمل الاستفهام حم فيهما كلا
> ruh mentahqiqkan hamzah yang kedua dari kedua dua hamzah pada satu kalimah sama ada bersamaan pada barisnya ataupun tidak, contoh; ( اأنذرتهم ) dan ( أإنا).
> Abu Jaafar membaca tashil pada hamzah yang kedua dengan meletakkan huruf alif di antara keduanya ( أىءمة ). Tetapi Yaakob membaca dengan tashil tetapi tanpa alif.
> pada kalimah ini ( ءأمنتم ) ruh membuat dengan tiga cara iaitu dengan menghazafkan alif istifham dan mengekalkan hamzah yang pertama dan kemudiannya mengatofkannya menjadi krobar.
>Abu Jaafar membaca dengan satu alif pada kalimah ( لأنت ) seperti mana ibnu kasir. Dan begitu juga dengan Kholaf membaca dengan satu alif pada ayat ini ( أأن كان ).
>Abu Jaafar dan Yaakob membaca dengan empat wajah pada ayat ini ( طيبتكم أأذهبتم ) iaitu tahqiqi, tashil, idkhal, dan adamuhu. maka abu jaafar membaca tashil bersama dengan idkhal adapun pula ruwais membaca dengan tashil tanpa idkhal dan begitu juga ruh membaca dengan tahqiq tanpa idkhal juga.
>yaakob membaca pada surah an naml, semua kedua dua hamzah sebagai istifham yang mana pada asalnya membaca qosar dan tashil pada riwayat ruwais dan tahqiq bersama qosar pada riwayat ruh.
(sofian)
No comments:
Post a Comment