Sunday, October 31, 2010

BAB 2

BAB 2 :
TAHAP PENGGUNAAN QIRAAT DI MALAYSIA

Setelah wujudnya maahad taafiz dan darul quran di Malaysia pada 1966 atas gesaan perdana menteri Malaysia pada ketika itu, pengajian qiraat mula memperlihatkan peningkatan apabila semakin banyak sekolah-sekolah swasta mula berkembang.
Akan tetapi tidak seperti seni-seni lain,pengajian qiraat di Malaysia tidak mempunyai banyak pelantar-pelantar supaya pengajian qiraat ini dapat diperdengarkan. Antara pelantar untuk memperdengarkan qiraat hanyalah dipertandingan tilawah peringkat negeri dan kebangsaan sahaja.
Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj merupakan pengasas Majlis Tilawah Al-Quran pada tahun 1961. Kali pertama diadakan ialah di Stadium Merdeka Kuala Lumpur pada tahun 9 Mac 1961 dan disertai oleh 7 negara iaitu Singapura, Brunei, Thailand, Sarawak, Indonesia, Filipina dan Malaya dengan 13 orang peserta mengambil bahagian.Dahulunya dikenali sebagai Majlis Musabaqah Al Quran Peringkat Antarabangsa.
Pada tahun 1985 Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa itu telah diubah lokasinya ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
Di sini dinukilkan secara ringkas nama- nama pemenang dalam pertandinagn majlis tilawah al quran dari tahun 2000 hingga tahun 2010, yang mana telah menjadikan ilmu qiraat merupakan suatu ilmu yang patut diamalkan dalam kehidupan kita seharian
QARI

(2000) : Tuan Haji Radzi Kamarul Hailan (Malaysia)
(2001) : En. Mas'ud Sayah Gorji (Iran)
(2002) : En. BAkri Waru (Indonesia)
(2003) : En. Ahmad Faizul Ghazali (Malaysia)
(2004) : Tuan Haji Radzi Kamarul Hailan (Malaysia)
(2005) : En. Indra Gunawan (Indonesia)
(2006) : En. Hossein Saeid Rostami Tabrizy (Iran)
(2007) : En. Aziz Mustakim (Malaysia)


(2008) : Tuan Haji Mu'min Mubarok (Indonesia)
(2009) : En. Usamah Abdullah (Iraq)
(2010) : En. Hani Abdel Aziz Ahmed (Mesir)
QARIAH
(2000) : Puan Isniarah Bantayao (Filipina)
(2001) : Puan Hajjah Pasiah Hashim (Malaysia)
(2002) : Dayang Hajjah Aminah Haji Abd Manaf (Brunei)
(2003) : Puan Hajjah Djihadiah Badar (Indonesia)
(2004) : Puan Nurhidayah Sulaiman (Indonesia)
(2005) : Puan Faizah Mohd Husain (Malaysia)
(2006) : Puan Sainab Abdulromee (Thailand)
(2007) : Puan Amnah Ayub (Malaysia)
(2008) : Puan Fatimoh Ha'Ra'Ti (Thailand)
(2009) : Cik Sharifah Khasif Fadzillah Syed Mohd. Badiuzzaman (Malaysia)
(2010) : Puan Samia Khanan (Pakistan)

Namun selepas tahun 90-an banyak pelantar telah ini perkenalkan. Ini kerana seni qiraat ini telah mula menrik minat ummat islam yang mula celik al-quran.antara pertandingan yang telah terkenal sekarang ialah:
1.pertandingan tilawah peringkat negeri
2. pertandingan tilawah peringkat kebangsaan
3. pertandingan tilawah peringkat antarabangsa
4.pertandingan tilawah al-quran sekolah-sekolah agama wilayah persekutuan
5. pertandingan tilawah al-quran TNB
6. pertandingan tilawah al-quran kementerian pendidikan Malaysia
7. pertandingan tilawah al-quran angkatan tentera Malaysia
Akan tetapi, di Malaysia qiraat hanya diperdengarkan di majlis-majlis seperti ini,jadi pengunaan qiraat tidak dapat berkembang pesat seperti di Negara-negara lain.


Walaupun ilmu ini telah diusahakan sejak dari tahun 60 an supaya dapat diamalkan akan tetapi disebabkan sikap malu yang tidak bertempat, kurangnya kecekapan dan pemantapan maka sehingga kini masih ramai rakyat di Negara ini masih belum tahu kepentingan dan cara untuk mengamalkannya.
BAKU YANG TELAH DITERBITKAN UNTUK PERKEMBANGAN ILMU QIRAAT
Di sini dinukilkan beberapa buah buku yang telah dijadikan sebagai rujukan dalam mempermudahkan kepada orang ramai di Negara kita untuk memahami ilmu qiraat ini
Buku mengenai ilmu tajwid, yang bertajuk “ Mir’atul Quran fi Tashili Ma’rifati Ahkamit Tajwid lil Mulkil Wahhab” dihasilkan pada tahun 1193H bersamaan 1779M adalah tarikh terawal mengenai ilmu itu yang ditulis dalam bahasa Melayu. Beliau juga telah mengambil kitab tafsir Bahasa Melayu “Turjumanul Mustafid”, Karya Abdul Rauf bin Ali al-Fansuri yang merupakan terjemahan dan tafsir al-Quran yang pertama dalam bahasa Melayu. Buku ilmu tajwid karya Ibnu Syeikh Abdul Mu’ti ini telah disalin semula oleh Tuan Guru Haji Mahmud bin Muhammad Yusuf Terengganu bermula pada tahun 1235H (1819) dan disiapkan pada tahun 1265H bersamaan 1848M.
Susunan Mir’atul Quran karya beliau mengandungi hukum-hukum tajwid yang
biasa dibicarakan dalam kitab-kitab lain dan membicarakan fasal-fasal dan beliau mula
membandingkan wajah-wajah bacaan imam-imam qiraat yang terkenal seumpama Syeikh Hafas, Syeikh Qalun, Syeikh Nafi’, Syeikh Abu Umar, Syeikh Ibnu Katsir, Syeikh Ibnu ‘Amir, Syeikh Kisa-I, Syeikh ‘Asim dan ramai lagi.
Mengikut sejarah perkembangan ilmu tajwid, penyusun ilmu tajwid yang pertama dalam bahasa Melayu adalah seorang ulamak yang bernama Muhammad Salih bin Ibnu Mu’ti bin Syeikh Muhammad Salih al- Kalantani. Asal usulnya tidak diketahui tetapi mengikut sejarah nama di akhir adalah al-Kalantani, berkemungkinan beliau berasal dari kelantan.( nama ini terdapat dalam sebuah buku karya beliau ).

No comments:

Post a Comment